Ik heb een haat-liefdeverhouding. Hij vindt zichzelf erg belangrijk en helaas is ‘ie dat ook. Iedereen kent hem. Concurrenten laat hij ver achter zich. Ik moet me soms in onmogelijke bochten wringen om in zijn gunst te komen, maar dat is het me waard. Je kunt namelijk echt met geen mogelijkheid om hem heen. Zijn naam is Google.google_schermafbeelding

SEO-tips
Als tekstschrijver en copywriter vliegen de SEO-tips je om de oren. Een tekst moet niet alleen leuk lezen, maar ook zoekwoorden bevatten waarmee je Google verleidt om jou boven anderen te plaatsen. Een paar SEO-tips om de grote meneer te plezieren:

Begeef je in zijn netwerk
Heb je je ooit afgevraagd hoe die websites in dat leuke landkaartje aan de rechterkant terecht zijn gekomen? Google heeft een eigen netwerk, Google+. Maak hier een bedrijvenpagina aan, liefst met wat reviews, en Google zal je belonen door je letterlijk en figuurlijk op de kaart te zetten. Als er niet te veel concurrentie is, dat dan weer wel.

Spot de zoekwoorden
Google is de beroerdste niet. Hij geeft je wel aanwijzingen over hoe je in zijn goede boekje komt. Met de zoekwoordplanner in de AdWords-tool van Google kun je erachter komen wat voor vragen mensen hem vaak stellen (waarop ze zoeken). Als jij het antwoord geeft op je website, stuurt Google ze naar jou door. Zoekwoorden met een lage concurrentie en veel maandelijkse zoekopdrachten zijn daarom ideaal.

Zoekwoorden vs. eigen integriteit
Het kan zomaar zijn dat veel mensen een spatie neerzetten terwijl het woord eigenlijk aan elkaar moet worden geschreven. Als er een groot verschil zit tussen deze zoekopdrachten kun je over je hart strijken en ook die verkeerde spatie neerzetten. Dat je dus soms je trots als schrijver een beetje opzij moet zetten voor vindbaarheid, oké, maar waar ligt de grens? Zelf trek ik die bij echt fout gespelde woorden, ongeacht hoeveel plezier ik Google daarmee doe. Een website is tenslotte ook een visitekaartje en met spelfouten maak je nooit een goede indruk.

Keyword density / zoekwoorddichtheid
Als je zin hebt in een leuke discussie, moet je een willekeurig SEO-expert eens vragen naar wat het perfecte percentage zoekwoorden in een tekst is, de zogenaamde zoekwoorddichtheid of, op z’n Engels, keyword density. Stel, je gebruikt een woord 5 keer in een tekst van 100 woorden, dan is de keyword density dus 5%. De adviezen hierover lopen behoorlijk uiteen. Google geeft er zelf namelijk geen duidelijkheid over. Uiteraard moet een zoekwoord genoemd worden omdat het anders niet duidelijk is dat de tekst daar over gaat, maar het herhalen van een zoekwoord werkt op een gegeven moment weer in je nadeel. Hoe vaak het genoemd moet worden om op Googles radar te komen en wanneer je te ver gaat, laat hij in het midden met een mysterieus: “dat voel je zelf ook wel aan…”

Veel websites houden een percentage van 2-5% aan, bij 6% kom je in de gevarenzone van spammen. Houd het in de gaten en pas aan als je ziet dat Google je op zijn zwarte lijst zet. Kijk ook naar welke zoekresultaten nu bovenaan staan en hoe vaak zij een woord gebruikt hebben. Zo heb je iets om mee te vergelijken. Overigens moet je je hier niet blind op staren, omdat vindbaarheid van meer factoren afhankelijk is dan content. De manier waarop de site is gebouwd, hoe oud het domein is etc. spelen ook mee.

Maak van puzzelen je hobby
Ergens hebben al die regels van belangrijke meneer Google wel weer wat. Doordat je bepaalde woorden in een verhaal moet verwerken op strategische plaatsen, is het een grotere uitdaging om een tekst te schrijven die leuk leesbaar blijft. Puzzelen met zoekwoorden, uit de doos denken terwijl Google je er juist probeert in te stoppen. Als tekstschrijver vind ik Google daarom stiekem best leuk. Al ben ik blij dat hij niet de enige is voor wie ik schrijf…